De ene e-learning is de ander niet. Zeker niet met alle interactieve mogelijkheden die onze instructional designers toepassen.
Het grote voordeel van e-learning is dat medewerkers zelf bepalen wanneer en hoe zij leren. Daarom ontwikkelen wij e-learnings die inspelen op vraagstukken uit de dagelijkse werkpraktijk, zodat e-learnings direct ondersteunend zijn op de werkplek van de zorgmedewerker.
Op die manier voorkomen we dat e-learnings iets is waar je ‘snel even doorheen klikt’. Onze e-learnings zijn daarom altijd onderdeel van een complete (blended) leeroplossing, waardoor alle puzzelstukjes logisch en leuk in elkaar vallen.
Een leeroplossing als een e-learning biedt een aantal voordelen waardoor leren effectiever wordt. Medewerkers leren in een veilige leeromgeving waarin ze fouten kunnen maken zonder echte consequenties of kennis kunnen maken met systemen zonder direct iets verkeerd te doen.
De e-learning doen medewerkers op eigen tempo en herhalen wanneer ze hier behoefte aan hebben. Daarnaast wordt informatie sneller uitgelegd dan via een fysieke training en om een e-learning te volgen hoeft de medewerker niet, of minder lang, van de werkplek af.
Ook al maken van wij bij Educared van de werkplek de meest krachtige leerplek en zetten we daarom zoveel mogelijk de werkplek centraal; niet alles kan op de werkplek geleerd worden. Daarom zie je in onze blended leeroplossingen soms ook e-learning voorbij komen, afhankelijk van het doel, de doelgroep en de te leren stof.
Een e-learning ontwerpen we in overleg met de opdrachtgever. We gaan na wie de doelgroep is, wat er mogelijk is op de werkplek en wat juist niet. Vaak voegen we in de interactieve e-learning ook diverse vragen toe die de medewerker moet beantwoorden.
Op basis van het gegeven antwoord krijgt de medewerker passende feedback om bevestiging te krijgen of om verder op weg te worden geholpen. En als het even kan, dan starten we vanuit een casus of met een video, zodat de medewerker zich echt gaat verdiepen in een herkenbare en realistische situatie. Kennis direct koppelen aan de werkplek.
E-learnings bieden een veilige leeromgeving waarin eigenlijk niets fout kan gaan. Om te zorgen dat de kennis blijft hangen is het belangrijk die kennis op de werkplek toe te passen. Wij zetten een e-learning voor de zorg graag in om voorkennis te geven of als herhaling om de leercurve sterker te laten groeien.
Des te belangrijker vinden we dat de kennis ook in de praktijk wordt toegepast. Pas dan wordt het concreet en beklijft de nieuwe kennis beter.
Daarom maakt een e-learning bijna altijd deel uit van een totaal (blended) leeroplossing. Zo kan een e-learning in combinatie met bijvoorbeeld performance support ingezet worden.
Meer over blended leren
Wil je meer weten hoe je e-learning kan inzetten in een (blended) leeroplossing? Heb je al het één en ander op de plank liggen en denk je dat e-learning ondersteunend kan zijn? Of heb je een vraagstuk waarvan je denk dat e-learning een onderdeel kan zijn van de oplossing?
Onze collega Mieke denkt graag met je mee om een waardevolle leeroplossing te ontwikkelen die zorgmedewerkers op en rondom de werkplek ondersteunt. E-learning zien wij daarom nooit als een opzichzelfstaande oplossing.