Wij zijn fan van performance support, want je ondersteunt zorgmedewerkers bij werkzaamheden op het moment dat zij het nodig hebben.
Juist daar zit de kracht van performance support. Met een performance support tool krijgen zorgmedewerkers op intuïtieve wijze, de juiste hoeveelheid informatie, op het juiste moment om werkzaamheden goed uit te voeren. Een erg handig leermiddel binnen een complete leeroplossing, zeker in de zorg.
Ontdek hoe wij performance support toepassen in onze leeroplossingen.
Bij een performance support als leeroplossing ga je uit van de taken die een zorgmedewerker op dat moment uitvoert.
Om performance support succesvol te gebruiken op de werkplek moet deze voldoen aan een aantal kenmerken:
Goede performance support zorgt dat informatie efficiënt wordt opgehaald en wordt gebruikt op het moment dat een situatie zich voordoet. Op die manier verloopt leren:
Op deze momenten is de intrinsieke motivatie om te leren groot. Wanneer zorgmedewerkers regelmatig kunnen terugvallen op ondersteuning in de vorm van performance support, zal dit uiteindelijk omgezet worden in voortdurend leren dat als vanzelfsprekend voelt.
De 5 moments of need van Mosher en Gottfredson zijn 5 hoofdmomenten waarop mensen sterk gemotiveerd zijn om iets te leren:
Bij de momenten 3, 4 en 5 is performance support het sterkst aanwezig. Het gaat om situaties waar leren een praktische toepassing heeft en snel voordelen op de werkvloer kan bieden.
Doordat performance support zorgmedewerkers ondersteunt op de werkplek is het, het ultieme voorbeeld van leren op de werkplek. Maar wat zijn nu concrete voorbeelden van performance support?
Maar een vorm als een video of korte e-learning is ook heel goed mogelijk.