Formuleer je visie op (werkplek)leren

Heb je een visie op leren, maar kan die nog wat aanscherping gebruiken? Of heb je wel iets op papier staan, maar wordt het nog niet gedragen door het L&O-team of de organisatie? Of wil je werkplekleren binnen de visie op leren meer positie geven?

Start dan bij de basis en formuleer een daadkrachtige visie op (werkplek)leren. Wij ondersteunen je hier graag bij.

Vergroot het leervermogen

Het krachtig inzetten op werkplekleren helpt zorgorganisaties bij het realiseren van de visie op kwaliteit en professionaliteit. Door werkplekleren optimaal te benutten vergroot je het leervermogen van medewerkers waardoor ze beter om kunnen gaan met de snelle veranderingen die de zorg kent.

Het geleerde wordt immers direct in de context van het dagelijks werk toegepast.

Maak kennis zicht- en bruikbaar

Het leren tijdens het werk vindt vaak onbewust plaats. En daar is een belangrijke rol weggelegd voor de academie. Door het leren op de werkplek en tijdens het werk meer 1) bewust te maken en 2) te faciliteren, neemt de kracht van werkplekleren enorm toe.

De werkomgeving wordt dan een krachtige leeromgeving, waarbij leren en leren van en met elkaar vanzelfsprekend is.

Hoe denk je over werkplekleren?

Als je een visie op (werkplek)leren formuleert, dan is het heel belangrijk om goed met elkaar af te stemmen hoe je als academie en organisatie denkt over o.a.:

  • Wat is onze definitie van werkplekleren?
  • Waarom willen we werkplekleren integreren binnen de organisatie?
  • Welke veranderende rol zien we voor team L&O?
  • Hoe is werkplekleren in de huidige situatie geïntegreerd?
  • Welke successen willen we behouden?
  • Welke uitdagingen zien we?

Waar wil je naartoe en wat is daarvoor nodig?

Belangrijk bij het opstellen van een visie is om ook personen uit verschillende lagen van de organisatie met uiteenlopende functies al vroeg te betrekken. Alleen zo zorg je voor draagvlak en maak je zichtbaar wat dit vraagt van medewerkers en afdelingen.

Het is daarom heel nuttig om met elkaar het te hebben over:

  • Hoe kijken we naar de definitie van werkplekleren?
  • Hoe ziet de ideale situatie van werkplekleren eruit?
  • Welke mogelijkheden van werkplekleren zie je voor je?
  • Welke leer- en werkcultuur is hierbij wenselijk?
  • Hoe staat werkplekleren in verhouding tot andere leeractiviteiten?

Onze onderwijskundig adviseurs begeleiden jouw team en alle stakeholders bij het beantwoorden van deze vragen.

Randvoorwaarden voor werkplekleren

Om werkplekleren zo effectief en krachtig mogelijk in te zetten, is het nodig dat verschillende randvoorwaarden worden gerealiseerd. Tijdens het opstellen van de (vernieuwde) visie staan we stil bij de volgende randvoorwaarden:

  • Organisatie
  • Cultuur
  • Leerklimaat
  • Tijd en geld
  • Technologische hulpmiddelen
  • Leeractiviteiten / leeroplossingen
  • Personeel: zorgmedewerkers, leidinggevenden, teams
  • Afdelingen: team L&O / ondersteunende diensten

Het optimaal benutten van werkplekleren is daarom de verantwoordelijkheid van de gehele organisatie. Dat vraagt om een heldere visie met draagvlak.

De rol van de academie / team L&O

Als je een visie op leren gaat formuleren, dan ontkom je er niet aan dat je ook de rol van de academie onder de loep neemt. Als team heb je belangrijke taken in het leiden, richting geven, begeleiden en ondersteunen van de ontwikkeling van werkplekleren, en in het borgen van de kwaliteit en effectiviteit hiervan.

Met elkaar bepaal je welke rol je als team of academie inneemt, welke verantwoordelijkheden je hebt en waarvoor.

Een frisse blik nodig?

Team Educared helpt teams L&O of academies met het (verder) formuleren van een sterke en heldere visie op (werkplek)leren. Onze adviseurs werkplekleren begeleiden dit traject, stellen de juiste kritische vragen, betrekken de juiste personen in het proces en kijken welke visie nodig en passend is voor jouw organisatie.

Met elkaar doorlopen we verschillende fasen:

  • Voorbereiding: huidige situatie bekijken en aanhaken van juiste personen / afdelingen
  • Onderzoeken: waar staan we, waar willen we naar toe en wat is daarvoor nodig en hoe gaan we dat doen en wat hebben we daarbij nodig?
  • Ontwikkelen: op basis van alle verzamelde data uit documenten en gesprekken stelt Educared een visiedocument op.
  • Review: team L&O geeft een terugkoppeling op het visiedocument
  • Oplevering: presentatie door Educared aan team L&O / academie en het MT.
Vragen?
Neem contact op met Marc

Wil je een keer verkennen of de geformuleerde visie op leren in jouw organisatie helder en doelgericht genoeg is? Laten we dan een keer samen een kop koffie doen. Een frisse blik is altijd nuttig toch? Ik kijk uit naar je belletje.

    06 41 75 01 72
  marcvanharten@educared.nl
Nieuwsgierig?
Neem vrijblijvend contact met ons op
voor een afspraak


Neem contact op