Gamification, eigenlijk kom je het elke dag tegen. Punten sparen in de supermarkt, een blij of teleurgesteld poppetje op een snelheidsmeter of de voortgang bij het invullen van een vragenlijst. Een goede inrichting en vormgeving zorgt dat eigenlijk iedereen enthousiast wordt van spelelementen. In leeroplossingen voor de zorg biedt gamification kansen om het leereffect te vergroten en om medewerkers zelf de regie te laten nemen over hun ontwikkeling.
Het is belangrijk om gamification eerst te onderscheiden van ‘gaming’ en ‘serious gaming’. Onder gaming verstaan we bijvoorbeeld online spelletjes, bordspellen of voetballen. Hier is het doel om vermaakt te worden. Serious gaming is een op maat gemaakt spel om leerstof over te brengen waar leerdoelen aan gekoppeld zijn, denk aan een escape room. Vermaak is dan niet meer het doel, maar het middel om te leren. Gamification is vervolgens de toepassing van spelelementen die onderdeel zijn van de omgeving (werkplek), leertrajecten of trainingen.
Bij gamification wordt dus op verschillende wijze game elementen en gameprincipes toegepast in een niet-game context. Je kan hiermee de betrokkenheid vergroten en de motivatie verhogen. Enkele voorbeelden van game elementen zijn:
Bij Educared gebruiken wij gamification vaak in e-learnings en video’s. Duidelijk een niet-game context, want we ontwerpen leerinterventies waar medewerkers leren over thema’s in de zorg.
We gebruiken gamification als extra toevoeging in leerinterventies, omdat het medewerkers stimuleert om te leren en om de regie te pakken over zijn/haar eigen leerproces. Wanneer je gamification toepast is het daarnaast belangrijk om de gebruiker regelmatig te voorzien van feedback. Dit houdt de gebruiker betrokken en vergroot het leereffect. Gamification maakt bovendien het leren leuk, en wanneer iets leuk is gaat iemand hier langer mee door.
Zorgorganisatie Careyn wil dat medewerkers in acute situaties eenduidig en met voldoende kennis en kunde handelen volgens de ABCDE-methode. Als aanvulling op de huidige trainingen ontwikkelden we een nieuwe leerinterventie. Middels een interactieve e-learning met toegevoegde spelelementen maakten we het leren toegankelijker en leuker voor een brede groep medewerkers.
Aan de basis van de interactieve e-learning ligt een video die een realistisch beeld schetst van diverse praktijksituaties. Medewerkers worden middels interactiemogelijkheden getriggerd om over deze situaties na te denken en te handelen, zoals zij denken dat juist is. Doordat de medewerkers zich in een acute situatie bevinden, zorgden we ook in de e-learning voor extra tijdsdruk met behulp van een timer. Bovendien geven we feedback bij gemaakte keuzes. Dat zorgt voor reflectie op de context en het handelen en laat zo de relevantie voor de werkplek zien.
Gezonde voeding is voor iedereen belangrijk, maar sommige cliënten hebben meer behoefte aan bepaalde voedingsstoffen. Daarbij is een goede balans in voeding erg belangrijk. Zonder op iedere verpakking de voedingswaarden te bekijken krijgt de zorgmedewerker in deze e-learning met spelelementen een beeld van gezonde voeding. Deze e-learning met spelelementen wordt gebruikt in ons opleidingstraject Signaleren & Ondersteunen.
In de e-learning legt de zorgmedewerker voedsel op het bord, waarna de meter stijgt als het voedsel goed past bij de vraag en daalt wanneer het voedsel niet geschikt is. De meter kleurt ook mee in groen of rood. Directe feedback in een creatieve vorm en de gebruiker kan blijven slepen en combinaties maken tot de meter vol en volledig groen is. Tips stimuleren de gebruiker op weg naar het juiste antwoord.