PROJECTEN / 2. Leeroplossingen / Blended leertraject behandelmethodieken

Blended leertraject behandelmethodieken


De Twentse Zorgcentra wil dat de wensen van cliënten centraal staan binnen de organisatie, zodat zij kunnen leven, wonen, werken en recreëren in een omgeving die rekening houdt met hun mogelijkheden. Om dit te bereiken, kiest De Twentse Zorgcentra voor twee behandelmethodieken die passen bij deze missie. Het werken volgens deze behandelmethodieken moet ervoor zorgen dat dezelfde taal wordt gesproken en dezelfde werkwijze wordt gehanteerd. Hiervoor heeft De Twentse Zorgcentra een trainingsopzet ontwikkeld die bestaat uit meerdere fasen. 

Educared is gevraagd om hier samen met De Twentse Zorgcentra een blended leertraject voor te ontwikkelen. Fase 1 is in het voorjaar van 2021 opgeleverd en begin 2023 is fase 2 opgeleverd. De fasen hebben eigen doelstellingen maar zijn met elkaar verbonden, net als de leerinterventies onderling. Door de werkplek als uitgangspunt te nemen hebben we een mooie mix van digitale en fysieke interventies ontwikkeld. 

 

Het vraagstuk

Binnen De Twentse Zorgcentra gaan zorgmedewerkers werken met één van de twee behandelmethodieken: Triple-C of LACCS, die ervoor moeten zorgen dat de wensen van cliënten centraal staan. Dit is afhankelijk van de doelgroep waar zorgmedewerkers mee werken. Het is belangrijk dat de methode wordt begrepen en uitgevoerd door het hele team.

In eerste instantie had De Twentse Zorgcentra de wens om klassikale trainingen te ontwikkelen, maar in overleg zijn we met elkaar de uitdaging aangegaan om de kansen die werkplekleren biedt te verkennen en te integreren in de gehele opzet. Een prachtig resultaat waar leren niet alleen leuker wordt, maar ook nog eens kostenbesparend is.  

De eerste fase: kennismaken

Fase 1 staat in het teken van kennismaken met de behandelmethodiek. Deze is nieuw voor de medewerkers. Medewerkers uit verschillende teams vormen een groep die samen de scholing volgen, zodat ze ook van elkaar kunnen leren. 

Vanwege Covid-19 zijn in deze fase vooral digitale leerinterventies ontwikkeld. Een animerende video waarin onder andere een introductie wordt gegeven op de basistraining vormt de start van het leertraject. Daarnaast zijn er drie interactieve e-learnings ontwikkeld per trainingsonderdeel. Ook zijn er twee instructievideo’s ontwikkeld rondom het uitvoeren van een meesterproef en het werken met het digitale cliëntendossier.

De tweede fase: verdiepen

Na de eerste fase is de succesvolle samenwerking voortgezet in fase 2. Deze tweede fase staat in het teken van verdiepen in de behandelmethode en het leren op de werkplek. Het is belangrijk dat tijdens fase 2 als team de vertaalslag naar de eigen cliënten wordt gemaakt. Ook in deze fase wisselen digitale en fysieke leerinterventies elkaar af. De fysieke leerinterventies hebben allemaal een sterke focus op het leren op de werkplek, een aantal voorbeelden:

  • een vragenpot met kaarten waar stellingen op staan;
  • diverse posters met een QR-code;
  • complimentkaarten om aan collega’s te sturen;
  • een kalender met quotes die medewerkers prikkelen of herinneren aan de scholing;
  • een praatplaat die een medewerker stimuleert om een tijdens de overdracht de behandelmethodiek terug te laten komen.

De digitale leerinterventies zijn wisselend door het individu of als team te volgen. Zo is de e-learning methodisch werken als individu op elk gewenst moment te volgen. De keuzedelen uit het traject worden als team doorlopen, zodat als team wordt geleerd wat kan worden toegepast op de werkplek.

De rol van Coach2go

De app Coach2go ken je misschien vanuit een van onze onboardingprogramma’s in de zorg. Maar deze app is ook in dit blended leertraject gebruikt! Zo geeft ‘Co’ een overzicht van het leertraject, stelt hij af en toe een vraag die de medewerker aan het denken zet en stuurt hij herinneringen. Een erg handig maatje!

 

Meer over Coach2go

 

Meer projecten waar we trots op zijn

Nieuwsgierig? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak




Neem contact op