Een nieuwe zorgmedewerker wil je natuurlijk zo snel mogelijk volledig inzetbaar hebben, zeker in de zorg waar je alle handjes goed kan gebruiken. Ook al is inzetbaarheid heel belangrijk, het is nog belangrijker om aandacht te hebben voor nieuwe medewerkers. Want inwerken is meer dan de functie goed leren uitvoeren.
Het draait om het binden, boeien en behouden van medewerkers. En die aandacht moet je niet alleen hebben voor nieuwe zorgmedewerkers, ook voor de zittende medewerker! Maar hoe geef je aandacht als iedereen al zo druk is?
Het inwerken van een nieuwe collega of medewerker is niet alleen een taak voor de afdelingen HR of L&O die de lijnen uitzetten en medewerkers faciliteren met de juiste informatie. Een goed inwerkproces, ofwel inwerkprogramma in de zorg, wordt (uit)gedragen door het hele zorgteam. Alleen dan creëer je een gastvrij welkom voor de nieuwe medewerker. Het is daarom belangrijk om ook de zorgteams mee te nemen in wat belangrijk is voor een nieuwe medewerker.
Op die manier ontzorg je de zorgteams én weet je heel goed wat een nieuwe medewerker nodig in de eerste weken en maanden van het dienstverband. En als je dat weet, dan weet je de medewerker goed te begeleiden, te binden en te behouden!
Ontdek meer voordelen van onboardingNaast aandacht, is praktische informatie tijdens het inwerken van een nieuwe collega/medewerker in de zorg ook heel belangrijk. Want de nieuwe zorgmedewerker moet immers inzetbaar zijn. Door praktische informatie goed aan te bieden aan de nieuwe medewerker, kun je het inwerken in de zorg heel efficiënt organiseren.
Dit is efficiënt voor de nieuwe medewerker, want die krijgt informatie op het juiste moment. Én het is efficiënt voor de zittende medewerker, want die hoeft niet alles (opnieuw) uit te leggen. Denk daarom altijd vanuit de behoeften van de nieuwe medewerkers (niet vanuit de afdelingen) en volg dan de volgende stappen:
In de stappen zie je terug dat het heel belangrijk is om de juiste informatie op het juiste moment aan te bieden tijdens het inwerken van nieuwe medewerkers/collega’s in de zorg. Het is daarom handig om een tijdlijn te maken waarin je informatie faseert. Vaak wordt dit in drie fasen opgedeeld:
Op die manier overspoel je de medewerker niet met allerlei informatie tijdens het inwerken. De content kan je dan weer faciliteren via een systeem naar keuze: een (sociaal) intranet, een HR-systeem, een leerplatform (LMS) of middels een app. Of een combinatie van allen. Zolang het maar logisch en handig is voor de nieuwe medewerker.
Lees meer over de drie fasen van onboarding
Zeker in de eerste weken komt er veel op een nieuwe zorgmedewerker af. Nieuwe collega’s, nieuwe cliënten en natuurlijk heel veel informatie. Sommige onderwerpen zijn soms tijdens het inwerken extra belangrijk voor een nieuwe medewerker. Denk aan het werken met bepaalde systemen (een ECD) of een thema als veilig werken. Kijk dan goed hoe de informatie over dat onderwerp is vormgegeven.
Het kan soms handig zijn om die content in een ander jasje te steken, zodat de informatie goed bij de medewerker beklijft. Want dat is wat je wil. Informatie die helder is én die wordt onthouden. Denk aan vormen als interactieve microlearning, video’, infographics of performance support zoals een kletspot of gesprekskaarten. Of denk zelfs aan een ondersteunende leerapp, zoals Coach2go.
Vaak leven er nog verdiepende vragen bij de nieuwe collega; laat ze die dan stellen aan de buddy of het maatje. Een collega die is aangewezen als aanspreekpunt tijdens de periode van het inwerken. Maar ook hier is het heel belangrijk: faciliteer de buddy, zodat de gesprekken ook waardevolle gesprekken worden. Stel wederom kaders op en ontwikkel handige tools om de gesprekken op gang te brengen.
Faciliteer de buddy, zodat de gesprekken waardevolle gesprekken worden. Stel wederom kaders op en ontwikkel handige tools om de gesprekken op gang te brengen.
We hebben al heel wat onboardingstrajecten mogen oppakken voor zorgorganisaties. Wil je zien hoe zo’n samenwerking eruit ziet en hoe een compleet onboardingsprogramma eruit kan komen te zien?
Bekijk de klantcase van Noorderbreedte
Een introductievideo van elke afdeling, zodat dit onderdeel geschrapt werd in de introductiebijeenkomst. Scheelt veel tijd en inzet van medewerkers.