Werkplekleren in de zorg

Het is niet meer de vraag of je werkplekleren krachtiger moet benutten in de organisatie, maar wanneer. De beweging van klassikaal leren naar leren op de werkplek is ingezet. Alleen waar hebben we het dan precies over? 

Ontdek de kansen die werkplekleren biedt.  

Werkplekleren één van de krachtigste vormen van leren 

Werkplekleren vindt nu al overal plaats en heeft altijd al plaatsgevonden. Iedereen die werkt, ‘werkplekleert’. Bewust maar vooral ook vaak onbewust. Werkplekleren wordt steeds meer herkend als één van de meest krachtige en effectieve vormen van leren door professionals. 

De 70:20:10-beweging heeft duidelijk gemaakt dat veel van het leren van medewerkers plaatsvindt buiten formeel georganiseerde leeractiviteiten. Laten we hier dan ook gebruik van maken! En in de zorg zijn die percentages zelfs nog hoger. 

Een definitie van werkplekleren 

Bij Educared definiëren we werkplekleren als volgt:

Werkplekleren omvat alle (leer)activiteiten tijdens en rondom je werk, die ervoor zorgen dat je je werk goed of (nog) beter uitvoert. 

Bij werkplekleren staat de medewerker met haar behoeften centraal. Zo krijgt de medewerker precies de ondersteuning, informatie, voorbeelden of training die ze nodig heeft om haar werk optimaal uit te voeren.

Deze behoeften ontstaan direct tijdens haar werkzaamheden en de aangeboden leeractiviteiten zijn actief gericht op het vervullen van die behoefte. 

 

Keertje sparren? Neem contact met ons op

Maak het onbewuste leren, bewust! 

Het leren tijdens het werk vindt bovendien vaak onbewust plaats. Door het leren op de werkplek en tijdens het werk meer bewust te maken en te faciliteren, neemt de kracht van werkplekleren enorm toe. Daar ligt ook een mooie rol voor L&O.

De grote voorraden aanwezige – impliciete – kennis die zich veelal bij individuen bevindt, kan dan gedeeld worden met collega’s, teams en de hele organisatie. Medewerkers zien de werkomgeving dan als rijke leeromgeving waardoor het leren veel meer vanzelfsprekend wordt. 

Werkplekleren als onderdeel van leren

Werkplekleren is een onderdeel van het totale palet aan leer- en ontwikkelactiviteiten.

Werkplekleren is dus niet iets dat wordt toegevoegd aan dit scala; het is niet iets extra’s dat een nog groter beslag legt op de tijd en inspanningen van medewerkers.

Het krachtiger maken van de werkplekleren-component van de leer- en ontwikkelactiviteiten kan juist bijdragen aan het verlichten van de werkdruk die soms wordt ervaren als het om leren en ontwikkelen gaat.

 

Vormen van werkplekleren 

Werkplekleren omvat een grote variëteit aan leeractiviteiten. Veel van die activiteiten vinden spontaan en vaak ook onbewust plaats tijdens het werken en als reactie op situaties die zich daar voordoen. Andere leeractiviteiten zijn meer planbaar en bewust op te nemen in, naast of tijdens het werken.

Voorbeelden van bewuste, onbewuste, geplande en ongeplande leeractiviteiten zijn: 

  • Leren door te doen
  • Leren door sociale interactie
  • Leren door nieuwe dingen te doen
  • Leren door theorie / begeleiding 
  • Leren door reflectie 

 

Benodigde randvoorwaarden voor werkplekleren 

Om werkplekleren zo effectief en krachtig mogelijk in te zetten, is het nodig dat verschillende randvoorwaarden worden gerealiseerd. Denk bijvoorbeeld aan randvoorwaarden als:

  • Organisatie 
  • Cultuur 
  • Leerklimaat 
  • Tijd en geld 
  • Technologische hulpmiddelen 
  • Leeractiviteiten / leeroplossingen 
  • Personeel: zorgmedewerkers, leidinggevenden, teams
  • Afdelingen: team L&O / ondersteunende diensten 

Meer weten over de randvoorwaarden van leren?

 

Verken de nul-meting leerlandschap

Werkplekleren krachtiger benutten

Niet voor niets is het vertrekpunt in alles wat wij doen werkplekleren. Werkplekleren is immers de krachtigste vorm van leren voor werkenden.

Bij Educared kan je daarom terecht voor:

Educared is kennispartner van werkplekleren

Leren op de werkplek in de zorg is voortdurend in ontwikkeling en de inrichting van werkplekleren kan per organisatie verschillen. Wij maken bij onze diensten rond werkplekleren gebruik van onze samenwerking met o.a. de Universiteit Twente en het door ons opgerichte Netwerk Werkplekleren in de zorg, waar allerlei zorgorganisaties bij zijn aangesloten.

Meer weten over het Netwerk Werkplekleren in de zorg? Kijk dan op www.werkpleklerenindezorg.nl. Het kennisplatform over werkplekleren in de zorg.

Vragen?
Neem contact op met Marc

Zie je ook het belang van werkplekleren in en heb je behoefte om daar een keer over te sparren? Bijvoorbeeld wat de mogelijkheden hierin zijn voor jouw zorgorganisatie, welke visie andere zorgorganisaties hebben op werkplekleren in de zorg of om ervaringen te delen? Laten we dan snel een keer samenkomen.

    06 41 75 01 72
  marcvanharten@educared.nl