Zorgorganisatie Groenhuysen werkt met het Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) Lable Care. Dit systeem is al een tijd in gebruik, maar Groenhuysen merkt dat zorgmedewerkers de mogelijkheden van Lable Care nog beter kunnen benutten. Groenhuysen kwam bij Educared met de vraag om gezamenlijk een leertraject te ontwerpen om zowel huidige als nieuwe medewerkers, de juiste tools te bieden om goed te leren werken met het ECD Lable Care.
Bij een systeem als Lable Care denk je misschien al gauw aan een uitleg van het systeem en welke functie/knop waarvoor bedoeld is. Maar daar dachten we anders over; natuurlijk moet het systeem uitgelegd worden, maar dat leren dat kan slimmer!
Wanneer zorgmedewerkers begrijpen hoe en wanneer Lable Care toegevoegde waarde biedt voor de klant en voor zichzelf, dan gaat dat leren een stuk eenvoudiger. Het leertraject start met vier video’s waarin verschillende zorgmedewerkers vertellen over een ervaring met een klant, zijn/haar eigen handelen en welke rol Lable Care hierin speelde. Zo kunnen huidige en nieuwe zorgmedewerkers zich uitstekend verplaatsen in de situatie.
Groenhuysen heeft het leertraject opgedeeld in een aantal fases en samen ontwikkelen we het gehele traject. Zo blijft de huidige fysieke training van Groenhuysen behouden. Vanuit Educared bekijken we hoe we de verschillende leervormen slim kunnen verbinden en meer waarde kunnen halen uit het fysieke trainingsmoment.
De vier video’s met verhalen vormen de start van een e-learning welke zorgmedewerkers leert over het waarom van Lable Care. De e-learning vervolgt met een korte introductievideo van Lable Care. De vier daaropvolgende hoofdstukken van de e-learning gaan uit van de praktijk van de zorgmedewerker; hoe ziet jouw dag eruit, wat kom je tegen en wat is de visie en toegevoegde waarde van Lable Care bij Groenhuysen. In ieder hoofdstuk staat een andere klant met bijbehorend vraagstuk centraal. De vragen in dit deel van de e-learning zijn praktisch en gericht op het leren werken met Lable Care.
De functies van zorgmedewerkers verschillen en daarmee ook de taken en mogelijkheden binnen Lable Care. Om medewerkers van de juiste informatie te voorzien zijn twee versies van de e-learning ontwikkeld.
Het leertraject wordt vervolgd met een fysieke training bij Groenhuysen. Bij deze training hebben we een zelfbeoordelingschecklist voor zorgmedewerkers vormgegeven op basis van de inhoud van Groenhuysen. Met deze checklist kunnen medewerkers inschatten hoe vaardig ze zijn met Lable Care. Naast de checklist is een instructiekaart ontworpen, deze kan de medewerker gebruiken op de werkplek als geheugensteuntje. Een mooi voorbeeld van performance support.
Groenhuysen werkt met Lable Care ambassadeurs, medewerkers die nét wat meer weten van het systeem en zo collega’s met dezelfde functie kunnen ondersteunen. Om dit meer kracht bij te zetten is een instructiekaart ontwikkeld, zodat de ambassadeur de nieuwe medewerker stapsgewijs kan begeleiden en kan ondersteunen bij het werken met Lable Care. Ook huidige medewerkers kunnen aankloppen voor hulp bij de ambassadeur.
Kom in contact