Noorderbreedte wil graag een inwerkprogramma in de zorg aanbieden aan nieuwe medewerkers dat praktisch is ingericht en de medewerkers bindt aan de organisatie. De informatie die nu wordt aangeboden moet meer één geheel worden en op een slimme wijze worden aangeboden, zodat informatie beschikbaar is op het moment dat de medewerker het nodig heeft.
Voorafgaand aan dit project heeft Noorderbreedte een visie op onboarding van nieuwe medewerkers opgesteld. De behoefte ligt nu bij een praktische toepassing van deze visie, zodat nieuwe medewerkers zich welkom voelen en de organisatie en collega’s goed leren kennen. Het welkomstprogramma moet zorgen dat nieuwe medewerkers met vertrouwen en plezier aan de slag gaan.
Zo is de informatie per fase relevant voor de medewerker en wordt daardoor beter onthouden en toepasbaar.
We willen leren logisch en toegankelijk maken en delen het welkomstprogramma op in drie fasen; preboarding, onboarding en postboarding. Preboarding vindt plaats voorafgaand aan de eerste werkdag en zorgt voor een eerste kennismaking met Noorderbreedte en een warm welkom. De onboarding betreft de eerste werkweken van de medewerker. Hierin leert hij of zij over de structuur, cultuur en processen van de organisatie. Bovendien leert de medewerker zijn of haar rol en bijbehorende verwachtingen kennen.
Na de eerste werkweken begint de nieuwe medewerker te wennen en is het belangrijk om aandachtig terug te kijken op deze eerste werkweken én om vooruit te kijken hoe de medewerker zich kan ontwikkelen. Deze postboarding duurt tot ongeveer een jaar nadat de medewerker in dienst is gekomen bij Noorderbreedte.
Het project vraagt een goede samenwerking tussen Noorderbreedte en Educared. De kernwaarden en visie van Noorderbreedte op onboarding van nieuwe medewerkers zijn verweven in de diverse middelen in het welkomstprogramma. Gedurende het programma wordt sociale interactie met collega’s gestimuleerd. Zo voelen nieuwe medewerkers zich snel betrokken bij de organisatie. Naar verloop van tijd worden de mogelijkheden voor het verder leren en ontwikkelen van de, relatief nieuwe, medewerker bekeken. In het onboardingprogramma worden verschillende interventies ingezet:
Meer weten? Kom in contact